«Українська мова та читання» підручник для 4 класу з навчанням російською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах, з аудіосупроводом) (Частина 1)
Завдання для повторення
Завдання 1
1. Послухай і порівняй вимову і написання російських і українських слів.
Російською говоримо так: секретарь голубь степь кровь верфь семь ночь роскошь намажь |
Українською говоримо так: секретар голуб степ кров верф сім ніч розкіш намаж |
2. Спиши українські слова. Підкресли букви, після яких в українській мові не пишеться ь.
3. Із двома словами (на вибір) склади і запиши речення.
Завдання 2
1. Послухай уривок з оповідання Євгена Гуцала.
2. Прочитай. Добери заголовок.
Тихої осінньої години в садку панує урочиста, замислена тиша, яка мимоволі примушує прислухатись до того, що діється в твоїй душі.
А коли вітер, садок стає схожий на бурю живого вогню. Гілля розгойдується, жовте листя падає додолу, котиться по траві, на нього лапатим краплепадом сіється багряне. Все це перемішується, сухо шарудить, стикається в повітрі, крутиться… Садок сам себе дивує своїм різнобарвним виром, пишною колотнечею.
3. Випиши виділені слова. Визнач, на які питання вони відповідають, до якої частини мови належать.
Завдання 3
1. Послухай уривок з вірша Грицька Бойка.
2. Прочитай. Випиши з тексту виділений вислів. Поясни, як ти його розумієш. Знайди у цьому вислові слово, при зміні форм якого відбувається чергування голосних звуків.
Взяв я вудку — і до річки,
З братом сів на бережку.
Та не ловляться плотвички,
Не тріпочуть на гачку.
Я нічого не спіймав,
Біля вудки задрімав.
Тут почув я голос брата:
Щось ти носом став клювати! —
Отакий у мене ніс:
Через нього все навкіс!
3. Розбери за будовою слова річка, бережок. Добери до них спільнокореневі так, щоб у коренях відбулося чергування приголосних звуків.
4. Пригадай, які ще вислови зі словом ніс ти знаєш.
Завдання 4
1. Послухай уривок з твору Віктора Приходька.
2. Прочитай. Визнач тип тексту. Назви частини, з яких він складається. Добери заголовок.
Інколи жайворонків називають охоронцями степу. А чому це так?
Високо злітають над степом жайворонки. То застигнуть на одному місці та дрібно тріпочуть крильми, то раптом падають вниз… і співають, співають. Здається, що все навколо завмерло і слухає. Не шелесне листочок на тополі, не захвилюється ковила. Лише степові мешканці, здається, досхочу вже наслухалися жайворонкових пісень, звикли до них. Кожен робить своє.
Але що це? Замовкли несподівано жайворонки. Каменем попадали в поруділу траву. І така запанувала тиша, що насторожилося все навколо. Усі степові мешканці принишкли, затаїлися. Це над степом ширяє сокілбалабан, видивляється здобич.
Та вчасно помітили хижака жайворонки. Самі в пшениці поховалися і всіх польових звірят і птахів про небезпеку попередили.
Жайворонки — ніби степова сторожа. Згори вони все добре бачать.
3. Знайди в тексті прислівники і випиши їх разом з дієсловами, до яких вони відносяться. Від дієслова до прислівника постав питання.
4. До виділених слів добери і запиши антоніми.
5. До прислівників несподівано і навколо добери синоніми.
Завдання 5
1. Послухай уривок з твору Миколи Лєденцова.
Одуд
Оце так пташка! На голові в неї не чубчик, а цілий чуб — майже як хвіст завбільшки. А оперення яке — яскраве, ошатне! І от що цікаво: чуб у неї може розгортатись і згортатись, наче віяло. Коли він розгорнутий, її голова нагадує голову індіанського вождя. Ні з ким таку не сплутаєш!
І дзьоб у неї незвичайний: тонкий, довгий, трохи зігнутий донизу. Не кожен птах таким дзьобом похвалиться. Зручно ним комах вишукувати під камінням.
Швиденько дріботить пташка по землі. Ходить і головою раз у раз киває. Схопить жучка, вдарить ним об землю, а тоді вгору підкине, впіймає роззявленим дзьобом і ковтне.
А коли раптом хтось його сполохає, одуд миттю до землі припаде. Принишкне, розчепірить крила, голову назад відкине, дзьоб вверх. І не схочеш — повіриш: неживий птах. А мине небезпека, одуд знову молодецького вигляду прибере. Голову задере, груди випне і чуб, як віяло, розгорне.
3. Визнач, які речення за інтонацією використано в тексті. Знайди і прочитай окличні речення.
Завдання 6
1. Послухай вірш Миколи Сингаївського.
2. Знайди у вірші і випиши споріднені слова. Визнач, до яких частин мови вони належать.
Дзвенить на вулицях сріблінь,
неначе дзвоники: тіньтінь.
Спинись, прислухайся на мить,—
на річці крига аж дзвенить.
Бурульки краплями дзвенять
і, мов проміння, мерехтять.
І дзвінко десь виводить птах,
дзвенить і вітер у гілках.
Дзвінка весна до нас іде
і за собою дзвін веде.
А березень спиняється
і з усіма вітається.
Біжать до нього діти
і просять ще дзвонити.
3. У виписаних словах підкресли букви, що позначають голосні звуки, які чергуються в корені. Пригадай, які чергування голосних і приголосних звуків можуть відбуватися в коренях. Наведи приклади.