Речення з підметом, вираженим словосполученням, подано в рядку
Двоє рибалок ніколи не почувають себе чужими один одному.
Вася Багіров дуже хотів побачити знайомого.
Словесник Адріан Петрович прийшов на урок дуже збуджений.
Дружба народів — це злагода й мир.
Речення зі складеним дієслівним присудком подано в рядку
Більше не будеш ти готувати уроки.
Я буду жити, бо жива мета.
Були тут люди вищої краси.
По двісті років можуть жити ворони.
Речення, підмет та іменна частина присудка якого виражені інфінітивом, подано в рядку
Людині є про що розповісти.
Керувати — це передбачати.
Любов до народу — це служіння йому.
Великій меті — велике життя.
Речення з обставиною часу подано в рядку
Утомивсь поет від праці, третій день лежить в недузі.
З літечка в осінь пором відпливає.
Чи бачив хто з вас грози приливи ранні?
Від Троянівки до Вовчої долини — сім кілометрів.
Речення, що містить прикладку, наведено в рядку
Мов душа і сама болю-лиха хотіла.
Хочу в батька-матері погостювати.
А на небосхилі — білі хмари-хвилі...
Рідна мова — не степ, не хата, а народу мого душа.
Речення, що містить додаток, виражений іменником в орудному відмінку, подано в рядку
Народна пісня була матір’ю Шевченкової поезії.
Щось воно ожило в мені, сповнило енергією.
Поет всюди залишається господарем свого настрою.
Хай стане святом кожен будень для ратая й співця.
Установіть відповідність між назвами членів речення й виділеними в реченнях словами.
означення
підмет
обставина
присудок
Синім змієм плазує шлях з гори в долину поміж зеленою травою безкрайого степу.
З-понад дерев насувалася грозова хмара.
Більшість музейних експонатів, які ми побачили під час екскурсії, – оригінали.
З давніх-давен квіти для людини були символом відображення її почуттів і думок.
Установіть відповідність між способом морфологічного вираження підмета й прикладами речень.
інфінітив
займенник у називному відмінку
сполучення займенника у формі називного відмінка із займенником в орудному відмінку з прийменником
іменник у називному відмінку
Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив!
Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь.
Говорити — не горох молотити.
Кожен із нас з часом глибше усвідомлює, який коштовний скарб дарує нам учитель.
Доберіть приклад до кожного з випадків уживання тире.
підмет і присудок виражені іменником, кількісним числівником у називному відмінку
підмет і присудок виражені неозначеною формою дієслова
один з головних членів речення виражений неозначеною формою дієслова, а інший — іменником (чи іншою частиною мови в значенні іменника)
перед присудком стоять частки це, то, ось
Життя — хороший учитель.
Головне для кожного з нас — знайти своє місце в житті.
Кожна писанка — це ніби маленький Всесвіт.
Працювати — не бідувати.